Activity

Endless Sugoroku

A fun board game where students practice saying and answering "How's the Weather," and inviting others to do associated activities.

日本語は下にあります。
Every pair gets one game board.
First A asks “How’s the weather”?

B rolls the dice (you can play addition janken from 0-3 if you forgot your dice) and moves their piece forward on the top board (weather) the number of spaces indicated on the die. (Addition janken, or tashizan janken is when you just add up the fingers you showed. So if you both show scissors, you say four. You can play with a rock (0), one finger, two fingers, or three fingers.)

If 3 comes up on the die, B says “It’s rainy.”

Next, A says “Let’s play cards.” (What A says is decided by the weather.)
The illustrations in the middle are the things they can do in that weather.

Sunnydodgeball cloudytag raincard games snowplay in the snow

B rolls the die again (or plays addition janken) and moves their piece on the bottom board.

If they roll a 2 and stop on the card game that A invited to to, then they answer “Yes, let’s.” Rain and playing cards go together, so they can trace the dotted line around the illustration in the middle, and get a point.

If B lands on another space (that doesn’t match with rain), then they say “Sorry.”

A and B switch roles and then it’s B’s turn to ask.

How to decide the winner(s):
1. Whoever gets more points within the time limit
2. Whoever gets all four matches first

コマは一人二つ準備します。
まずAくんが「How’s the weather?」と尋ねます。

Bくんはサイコロを振って「天気双六」の方のコマを進めます。(サイコロを忘れた場合では0〜3の足し算ジャンケンをできます。足し算ジャンケンと言うのはジャンケンで出した指の数を全部足すことです。例えば、二人もチョキを出したら、「four」を言います。グー(0)、指を1〜3本も出してもいいです。)

Bくんは止まったところの「天気」を答えます。例えば、最初3がでたら「It’s rainy.」と答えます。

次に続けてAくんが「Let’s play cards.」と声をかけます。この時、誘う「遊び」は「天気」で決まっています。(中央のイラストの組み合わせ=その天気でできる遊び)
晴ドッジボール 曇り鬼ごっこ 雨カード遊び 雪雪で遊ぶ

Bくんはまたサイコロを振って(もしかして、足し算ジャンケンをして)「遊び双六」の方のコマを進めます。

もしも2が出てAくんに誘われた「Let’s play cards.」に止まれば「Yes, let’s.」と答えます。雨とカード遊びの組み合わせに成功したので得点になるので中央のイラストの点線をなぞります。

「Let’s play cards」に止まらず、他の遊びに止まってしまった場合にはB くんは「Sorry.」と答えます。

AくんとBくんは役割を入れ替えて続けます。今度B くんが尋ねる番です。

勝敗の決め方例
1 時間制限制で得点の多い方の勝ち。
2 最初に全部囲み終わった方の勝ち。

8
Submitted by annbrowning May 27, 2021 Estimated time: 20 minutes

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